Leo-direktør om kæmpebevilling: Nu er vi ligesom i gang
Jesper Mailind, direktør for Leo Fondet, fortæller, at uddelingen af de 400 mio. kr. til et nyt forskningscenter på Københavns Universitet er et udtryk for fondens nye strategi om at uddele flere penge samlet set og fokusere dem på få områder og modtagere.Foto: Leo Fondet

Leo-direktør om kæmpebevilling: Nu er vi ligesom i gang En uddeling på 400 mio. kr. til Københavns Universitet fra Leo Fondet, der ejer Leo Pharma, markerer begyndelsen på en ny tid, hvor fonden vil dele flere penge ud, særligt til større projekter, siger fondsdirektør.

Leo Fondet, der ejer den danske medicinalgigant Leo Pharma, er kommet ud af sit hi.

Efter en mangeårig skyggetilværelse har fonden de senere år indtaget en mere fremtrædende rolle som aktiv ejer, investor og gavmild filantrop inden for egne interesseområder. En reinkarnation, der blev stadfæstet, da fonden mandag bevilgede 400 mio. kr. til forskningscenter på Københavns Universitet med fokus på dermatologiske lidelser.

»Vi er rigtigt glade og stolte over at kunne lave en uddeling, som forhåbentlig kan være med til at sætte Danmark på landkortet inden for hud og hudsygdomme,« siger Jesper Mailind, direktør for Leo Fondet.

De mange millioner uddeles over en ti-årig periode til Københavns Universitet, der etablerer centret i Mærsk Tårnet. Det er langt den største uddeling, Leo Fondet har foretaget, siden fonden begyndte at dele midler ud i 2011. Og Jesper Mailind fortæller, at uddelingen er et udtryk for fondens nye strategi om at uddele flere penge samlet set og fokusere dem på få områder og modtagere.

»Længerevarende uddelinger har større mulighed for at give en impact,« siger fondsdirektøren.

»Med 400 mio. kr. over ti år kan vi give ro til at skabe forskningsresultater og tid til at tiltrække dygtige danske og udenlandske forskere.«

»Nu er vi ligesom i gang«

Med bevillingen på de 400 mio. kr. har Leo Fondet samlet set uddelt mere end en halv mia. kr., siden fonden begyndt at dele penge ud i 2011. Allerede i 2015 gav fonden en strategisk bevilling på samlet set 40 mio. kr. over ti år til etableringen af et mindre forskningscenter i regi af Københavns Universitet; Leo Foundation Center for Cutaneous Drug Delivery. Desuden giver fonden penge til konkrete forskningsprojekter i forbindelse med såkaldte ansøgningsdrevne uddelinger og til oplysende aktiviteter. Planen er, at Leo Fondet de kommende år skal uddele 200-300 mio. kr. om året. Der er dog ikke flere af de helt store uddelinger i støbeskeen lige nu, siger direktøren for Leo Fondet.

»Nu er vi ligesom i gang,« siger Jesper Mailind om bevillingen på de 400 mio. kr.

»Men man skal ikke regne med at se endnu en strategisk uddeling på flere hundrede mio. kr. næste år,« fortsætter han.

»Vi skal drage os vores erfaringer fra denne store uddeling, inden vi igen uddeler på en tilsvarende målestok. De kommende år vil man se, at vi fortsætter vores ansøgningsdrevne uddelinger på en mere fokuseret måde end hidtil. Samtidig vil vi fortsætte vores oplysende aktiviteter. Og så vil vi igen om nogle år lave strategiske uddelinger.«

Vil sikre Leo Pharmas bestående

Det nye center får navnet Leo Foundation Skin Immunology Research Center, og skal skabe international topforskning inden for hudens immunforsvar og dens sygdomme – et område, hvor netop Leo Pharma er en central aktør.

»Vi ejer Leo Pharma, og en del af vores fundats er, at vi skal sikre Leo Pharmas bestående. Derfor er det naturligvis også positivt, hvis vi kan bidrage til at øge viden inden for det område, hvor Leo Pharma er,« siger fondsdirektør Jesper Mailind.

Der bliver dog ikke tale om, at Leo Pharma får førsteret til forskningen på det nye center, slår han fast.

»Al vores støtte bliver foretaget på en filantropisk basis. Vi har ingen særlige rettigheder til de resultater, der måtte komme ud af det. Alle kan udnytte de resultater, der bliver offentliggjort, og det kan Leo Pharma naturligvis også,« siger Jesper Mailind.

»Vi håber på, at vi øger vidensniveauet inden for hud og hudsygdomme, og det håber vi på, at Leo Pharma og andre virksomheder, der arbejder med hudområdet, kan få fordel af på sigt,« fortsætter han.

På den lange bane er målet dog patientnært, siger fondsdirektøren.

»I sidste ende skal der gerne komme nogle bedre behandlinger til patienterne ud af det. Men det er på meget meget langt sigt.«

Skriv kommentar