Da Novo Nordisk lancerede Wegovy i USA i sommeren 2021, åbnede den danske medicinalgigant samtidig op for et marked, der er så stort, at det kan være svært at forstå. Her snakker vi om det globale marked for salg af medicinsk overvægtbehandling.
I hele verden har analysehuse siden haft travlt med at sætte tal på, hvor stort dette marked kommer til at blive i fremtiden, og hvor meget aktørerne på markedet potentielt set kan tjene ved at forsyne det med lægemidler, som får kiloene til at rasle af sidebenene.
Analysehuset BMO Capital Markets er for nylig kommet med deres estimat. Det lyder på en markedsstørrelse på svimlende 100 mia. dollar i 2035, og amerikanske Eli Lilly kommer ifølge analytikerne til at tage størstedelen af det.
Morgan Stanley sagde i deres seneste analyse af den potentielle markedsstørrelse, at det ville blive på 77 mia. dollar, men allerede om 7 år i 2030.
Jeg synes ikke, at det er en urimelig antagelse, at andelen af brugere af overvægtsbehandling vil stige med én pct. over de næste ti år
Søren Løntoft Hansen, aktieanalytiker, Sydbank
Barclays estimerer et marked på 100 mia. dollar allerede i 2030 og forventer også, at Novo Nordisk og Eli Lilly ikke alene kan forsyne alle, selvom de i dag har førertrøjen på.
Senior aktieanalytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen dækker Novo Nordisk tæt og har derfor også sine egne estimater for, hvad markedet kan blive i fremtiden. Han fortæller, at det kan være svært at forudsige, fordi selv små ændringer i efterspørgslen kan mangedoble markedet på rekordtid.
»Markedet for overvægtbehandling er i år på i omegnen af 6,5 mia. dollar, men det ville formentlig have været meget større, hvis Novo Nordisk kunne producere alt det, som folk efterspørger. Det afspejler, at vi stadig er i et uopdyrket marked, som har potentialet til at vokse sig meget, meget stort,« siger han.
Små ændringer kan gøre markedet meget større
Søren Løntoft Hansens eget estimat for markedet for overvægtsbehandling lyder på 95 mia. dollar i 2035.
Estimatet er baseret på nogle forventninger om, hvad der kommer til at ske i fremtiden, og de forventninger er ifølge aktieanalytikeren ikke urimelige. De viser også, at markedet muligvis kan blive endnu større.
For det første forventer Søren Løntoft Hansen, at andelen af personer med BMI over 30 vil stige fra de nuværende 800 mio. mennesker på verdensplan til over 1,2 mia. mennesker. Det er på linje med den udvikling, som har været over de seneste år.
Dertil kommer, at markedet også vil inkludere personer med BMI over 27 med komorbiditeter, hvilket yderligere ekspanderer gruppen af potentielle brugere af overvægtbehandling.
Ydermere estimerer Søren Løntoft Hansen, at andelen af personer med svær overvægt, som vil være brugere af overvægtsbehandling, vil stige fra de nuværende 2 pct. i USA til 3 pct. og 1,5 pct. uden for USA til 2,5 pct.
»Jeg synes ikke, at det er en urimelig antagelse, at andelen af brugere af overvægtsbehandling vil stige med én pct. over de næste ti år. I Danmark, hvor Novo Nordisk hører hjemme, og hvor interessen måske er ekstra stor, bruger seks til syv pct. af personer med et BMI over 30 Wegovy. Hvis det tal bliver det samme i USA og i resten af verden, kommer markedet til at være langt, langt større end 95 mia. dollar,« siger han.
Længere behandlingstid betyder større marked
Et andet vigtig parameter i Sørens Løntoft Hansens model er den tid, hvori personer med svær overvægt benytter medicinsk overvægtsbehandling.
Før lanceringen af Wegovy lå tallet på gennemsnitligt fire til seks måneder, primært fordi behandlingerne var forbundet med et meget mindre vægttab og mange flere bivirkninger.
Så bliver det ikke et marked, hvor vinderen tager det hele, men hvor der er plads til flere spillere
Søren Løntoft Hansen, aktieanalytiker, Sydbank
Søren Løntoft Hansen forventer, at det tal vil stige til minimum det dobbelte antal måneder, hvilket som minimum vil fordoble det samlede marked for medicinsk overvægtsbehandling.
»Men hvis det viser sig, at folk er i behandling med denne type medicin i to, tre eller måske fire år eller mere, vil markedet igen blive meget større end de 95 mia., som jeg har i mit estimat,« siger han.
Søren Løntoft Hansen erkender, at hans estimat kan komme til at virke konservativt, hvis det på et tidspunkt viser sig, at en meget større andel af personer med svær overvægt ønsker at komme i behandling med lægemidler som Wegovy, eller hvis behandlingen varer i meget længere tid.
»Det er meget svært at vide, hvor vi kommer til at lande, fordi vi er meget tidligt i markedsudviklingen, hvor vi er nødt til at have en masse antagelser baseret på meget lidt data. Hvis vores antagelser viser sig at ramme ved siden af, kan markedet komme til at stikke helt af, men der kan også ske ting og sager, så markedet bliver mindre, end vi alle sammen tror. Derfor må vi gå til vores estimater med en vis forsigtighed,« siger han.
Novo og Lilly tager den største del af kagen
Med potentielt set 100 mia. eller mere på bordet slikker flere lægemiddelproducenter sig naturligvis om munden.
Novo Nordisk har allerede taget en bid af kagen, og Eli Lilly har om ikke andet sat kniven i samme kage.
Flere aktieanalytikere ser da også de to medicinalfirmaer som dem, der kommer til at fordele rovet mellem sig over de kommende år og et godt stykke ind i fremtiden.
Søren Løntoft Hansen ser dog gode muligheder for, at andre lægemiddelfirmaer kan komme til at tage andele.
For det første kommer der ifølge aktieanalytikeren til at gå flere år, før Eli Lilly og Novo Nordisk kan dække behovet for medicinsk overvægtsbehandling selv. De mangler simpelthen et produktionsapparat, der kan følge med efterspørgslen.
For det andet ser Søren Løntoft Hansen, at der på markedet hele tiden vil være plads til lægemidler, som innoverer.
»Man kan sige, at Eli Lilly kommer med innovation i form af et større vægttab med Mounjaro end ved behandling med Wegovy. Wegovy kommer til gengæld med innovation i form af en beviselig positiv effekt på risikoen for hjertekarsygdom. På samme måde kan de andre lægemiddelproducenter tage markedsandele ved også at komme med innovationer. Så bliver det ikke et marked, hvor vinderen tager det hele, men hvor der er plads til flere spillere. Jeg ser dog stadig, at Novo Nordisk og Eli Lilly kommer til at tage størstedelen af kagen. Spørgsmålet er jo så, hvor stor den kage kommer til at blive,« siger Søren Løntoft Hansen.
Han understreger også, at det ud fra de respektive firmaers regnskaber er muligt at få et indblik i deres strategier.
For eksempel ser det i Eli Lillys regnskab ud til, at man hovedsageligt vil satse på det amerikanske marked, hvor pengene er størst, mens Novo Nordisk satser globalt.
»Det efterlader i hvert fald lommer til, at andre aktører kan satse på forskellige markeder og få en fod ind der,« siger Søren Løntoft Hansen.