Vancomycin i høje doser forbundet med nyreskader

Uoprettelige nyreskader kan være en alvorlig konsekvens efter intravenøs behandling med lægemidlet vancomycin — et af de antibiotika man benytter allersidst mod meget genstridige bakterielle infektioner. I et mindre studie offentliggjort i tidsskriftet Annals of Pharmacotherapy, viser amerikanske forskere fra Johns Hopkins Children’s Center, at hospitalsindlagte børn behandlet med en forhøjet dosis vancomycin mod antibiotikaresistente bakterier, har en øget risiko for at få nyreskader. Forskerne pointerer deraf vigtigheden for at udskrive vancomycin med større forsigtighed, og at der samtidig foreligger...

Denne artikel er forbeholdt abonnenter.

Log indEller opret en brugerprofil for at få adgang til artikler.Opret konto

Prøv Dagens Pharma gratis i fire uger.

Tilmeld dig og få gratis adgang til alle artikler på Dagens Pharma i fire uger. Du modtager også nyhedsbrevet, med de seneste nyheder og historier fra pharmabranchen, fire gange ugentligt (mandag-torsdag). Prøveabonnementet er helt uforpligtende og udløber automatisk efter prøveperiodens udløb.

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.


Allerede bruger? Log ind