Novo-rival lægger nye tal frem efter Trumps angreb om grådighed
Amerikanske Eli Lilly har valgt langt mere detaljeret at vise, hvor høje priser man rent faktisk tager i USA.
En af Novo Nordisks største konkurrenter har valgt at fjerne en stor del af mystikken om prisen på lægemidler i USA ved at offentliggøre langt mere detaljerede data end tidligere.
Beregninger foretaget af det amerikanske medicinalselskab viser, at man i 2016 kun gennemførte reelle prisstigninger på ganske få pct. Det er langt mindre end de 14 pct., som dog alligevel er det, der rammer en gruppe af de amerikanske patienter, der f.eks. skal have selskabets diabetesmedicin.
I USA arbejder man i udgangspunktet med to priser, listeprisen og prisen efter rabatter. Listeprisen er den pris, man betaler, hvis man som patient ikke har nogen sundhedsforsikring, eller hvis man har en sundhedsforsikring med en høj selvrisiko.
I USA er det indkøbsorganisationerne, de såkaldte PBM'er, der forhandler rabatter mellem medicinalselskaberne og forsikringsselskaberne. De store kunder, altså PBM'erne, får generelt højere og højere rabatter på listeprisen, hvilket gør, at medicinalselskaberne slet ikke får den pris, som listeprisen ellers indikerer.
I 2016 gav Eli Lilly f.eks. en gennemsnitlig rabat på listeprisen til indkøbsorganisationerne på 50 pct., mens tallet i 2012 var 28 pct.
»Som følge af disse voksende rabatter var den gennemsnitlige nettopris for Eli Lillys medicin - den reelle pris, vi får for at sælge vores produkter - voksede 2,4 pct. sidste år,« skriver Dave Ricks, adm. direktør i Eli Lilly, i et åben brev på selskabets hjemmeside.
Den amerikanske præsident, Donald Trump, har gjort det til en af sine mærkesager at få sænket prisen på medicin i USA. Han har også tidligere omtalt medicinalindustrien som værende »grådig.«
Første skridt på vejen for Donald Trump er en tilbagetrækning af Barack Obamas store sundhedsreform, Obamacare. Endnu har han ikke fundet ud af, hvad der så skal erstatte Obamacare.