Foto: Privat

Pharmas forretningsmodel er absurd, og patienterne er endt som gidsler I den kolde krig mellem pharmaindustrien og de betalende myndigheder er det patienterne, der må betale prisen. Både i form af høje medicinpriser og manglende adgang til ny medicin. Der skal kigges med nye øjne på pharmas absurde forretningsmodel, mener professor og sundhedsøkonom Tove Holm-Larsen. 

Pharmaindustriens forretningsmodel er ganske unik, og vi er som branche blevet kollektivt blinde for, hvor absurd den egentlig er. For hvert molekyle, som bliver startet op i et fase 1-studie, er der kun 10 pct. chance for, at medicinen ender på markedet. Det tager cirka 10 år og resulterer i cirka 50-60 nye typer medicin på markedet om året, hvilket jo ikke er et imponerende højt tal. I den kolde krig mellem pharma og payers er patienterne blevet gidsler, hvor...

Prøv Dagens Pharma gratis i fire uger.

Tilmeld dig og få gratis adgang til alle artikler på Dagens Pharma i fire uger. Du modtager også nyhedsbrevet, med de seneste nyheder og historier fra pharmabranchen, fire gange ugentligt (mandag-torsdag). Prøveabonnementet er helt uforpligtende og udløber automatisk efter prøveperiodens udløb.

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.