Novo Nordisk afviser beskyldninger om sponsorering af tv-program

Novo Nordisk har hverken betalt for eller sponsoreret ’CBS 60 Minutes’ for deres indslag om svær overvægt, lyder det fra virksomheden. 
Foto: Novo Nordisk / Pr
Foto: Novo Nordisk / Pr
AF MARKETWIRE

Novo Nordisk afviser over for Børsen beskyldninger om, at selskabet skal have sponsoreret den amerikanske tv-station CBS’ tv-program ”60 minutes” i forbindelse med et 13 minutter langt indslag om Novos fedmemiddel Wegovy.

Sundhedsorganisation Physicians Committee har rettet beskyldningerne mod Novo efter tv-indslaget, der blev bragt den 1. januar.

”60 minutes-programmet efterlignede et nyhedsprogram, men det var i virkeligheden en tv-reklame,” skriver The Physicians Comittees formand Neal Barnard, som til daglig er adjungeret professor i medicin på George Washington School of Medicine, i en pressemeddelelse ifølge Børsen.

Han mener, at Novo har betalt for reklame i programmet, der ikke brugte væsentligt tid på, at oplyse om bivirkningerne.

Novo afviser imidlertid.

”Novo Nordisk har hverken betalt for eller sponsoreret ’CBS 60 Minutes’ for deres indslag om svær overvægt. Indslaget var en del af deres nyhedsudsendelse, der blev sendt den 1. januar 2023. Vi kontrollerede heller ikke noget af indholdet. Og vi havde ikke nogen rolle i at identificere eller udvælge lægerne eller patienterne, som var med i nyhedsudsendelsen,” skriver Novo Nordisk i en e-mail til Børsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også