Fedmemiddel fra Novo Nordisk viser milliardfremgang

Saxenda, Novo Nordisks satsning på behandling af fedme, øgede salget markant i første halvår.
Foto: Jens Dresling / Politiken / Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling / Politiken / Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Novo Nordisks satsning på det potentielt enorme marked for behandling af fedme viste igen fremgang i første halvår, og ikke mindst i periode april til og med juni.

Det viser regnskabet for første halvår, der netop er offentliggjort.

"Salget af Saxenda steg med 62 procent i halvåret. Salgsvæksten var drevet af fremgang i både Nordamerika og i resten af verden. Saxenda er nu lanceret i 43 forskellige lande," skriver Novo Nordisk.

Novo Nordisks middel mod fedme, Saxenda, omsatte for 2,7 milliarder kroner i de første seks måneder af 2019. Det var en milliard mere end i samme periode i 2018.

I andet kvartal, de tre måneder fra april til juni, solgte Saxenda for 1,5 milliarder kroner mod 1,2 milliarder kroner i de tre første måneder af året.

"Det er et marked, der går godt for Novo Nordisk, og de sidder tungt på det. Men markedet for medicinsk behandling af fedme er meget nyt og ikke så stort endnu. Og det er Novo Nordisk selv, der skal opdyrke det," siger Novo Nordisk-analytiker hos Sydbank Søren Løntoft Hansen.

Vækstraterne for Saxenda er solide. I "International Operations", der dækker alt andet end Nordamerika, øgede Novo Nordisk salget i første halvår med 119 procent til 1,1 milliarder. 

I det marginalt mere modne marked i Nordamerika blev salget øget med 37 procent til 1,6 milliarder kroner. Novo Nordisk skriver, at væksten er holdt tilbage af lagernedbringelser hos kunder.

Fedme er et stort og voksende problem verden over. Nordamerika har længe kæmpet med et betydeligt stigende antal overvægtige og fede, men de seneste år er andelen af fede og overvægtige i Mexico, Asien og en række udviklingslande øget betydeligt.

Novo Nordisk fandt for år siden ud af, at dets diabetesmiddel Liraglutid gav vægttab. Derfor markedsføres det også som Saxenda mod fedme. Et marked, som Novo Nordisk tidligere har vurderet, kan blive større end markedet for diabetesmedicin.

"Det går godt for fedmeforretningen, og det går også bedre end ventet. Men man skal være opmærksom på, at det kan tage lang tid. Men på sigt rummer det stort potentiale, for der er langt flere svært overvægtige, end der er diabetikere i verden," siger Søren Løntoft Hansen.

En ting, der kan sætte skub i markedet for alvor, er Novo Nordisk nye diabetesmiddel Ozempic.

"Man undersøger Ozempic inden for fedme og har vist nogle vægtreducerende effekter, der ligner dem, man kan få fra en fedmereduktion. Og så begynder det pludseligt at blive meget, meget interessant," siger Søren Løntoft Hansen.

Saxenda er i regnskabet nævnt som en af årsagerne til, at Novo Nordisk kan opjustere sin forventninger til hele året.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også