Erhverv

Novo-lillebror har tre milliardsællerter på vej - i dollars

Novos velindtjenende Biopharm-forretning har fået stoppet blødningen. Koncerndirektøren inden for området, Ludovic Helfgott, forventer, at Novo Nordisk kan sende tre blockbusters på markedet de kommende år.

Artiklens øverste billede
Ludovic Helffgott, koncerndirektør i Novo Nordisk med ansvar for Biopharm, mener, at tre nye lægemidler inden for divisionen kan blive blockbusters i de kommende år.. Foto: Novo Nordisk.

Den går i stor stil under radaren, men den skovler år efter år milliarder ned i Novo Nordisks pengekasse.

Novo Nordisks Biopharm-forretning er for alvor på vej tilbage på sporet efter et par hårde år, og der kan være meget mere i vente.

»Vi ligger inde med tre lægemiddelkandidater, der alle har potentiale til at blive blockbusters,« siger Ludovic Helfgott, koncerndirektør med ansvar for Biopharm.

Der er tale om lægemiddelkandidaterne Somapacitan, Mim8 og Concizumab, der alle spås at kunne sælge for mere end 1 mia. dollars om året, når de sælger for mest.

»Vi leverer utrolig stærk vækst inden for diabetesområdet, og jeg er helt overbevist om, at vi kan levere den samme vækst med vores nye produkter i Biopharm,« siger Ludovic Helfgott.

Jannick Lindegaard Denholt, analytiker i ABG Sundal Collier, ser grundlæggende positivt på den nye udmelding fra Ludovic Helfgott. Men han ser gerne flere data på de nye blockbusterhåb, før han tør drage nogen endelig konklusion om potentialet. 

Biopharm-forretningen tæller lidt forsimplet alt det, der ikke har helt eller indirekte relation til diabetes og fedme. Det er særligt lægemidler til behandling af blødersygdomme og hormonsygdomme.

Efter et par udfordrende år har den del af forretningen nu leveret vækst de seneste to år. Fremgangen skal dog ses i lyset af, at Biopharm havde et par meget svære år i 2017 og 2018, hvor omsætningen faldt med flere milliarder kroner. 

Ifølge Jannick Lindegaard Denholt har Biopharm leveret bedre, end markedet nok havde frygtet. Det gælder ikke mindst, når man ser på den generelle konkurrencesituation.

»Selvfølgelig vil man altid gerne have mere vækst, fordi Biopharm er så velindtjenende en forretning. Men man kan have en tendens til at glemme, at det er en forretning, som isoleret set er større end f.eks. Lundbeck,« siger han.

Biopharm spiller også en nøglerolle i Novo Nordisks strategiske aspirationer frem mod 2025. De lyder på at styrke og udvikle pipelinen og at sikre vedvarende vækst. Ludovic Helfgott ønsker dog ikke at sætte konkrete tal på, hvad en vedvarende vækst betyder.

»Vi er nødt til at gøre det bedre med vores nuværende produkter. Vi har lanceret nogle produkter de seneste år, og vi har konstant set, at vi leverer bedre end forventet. Det giver mig en tro på, at vi kan øge vores markedsandele yderligere,« siger Ludovic Helfgott.

Artiklens emner

Top job

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Artiklens emner

Her kan du se de emner, som indgår i denne artikel.

Ønsker du at følge et eller flere af dem, kan du klikke

Emnet findes nu på en liste under punktet Nyhedsovervågning i menuen.

Du kan også tilgå listen ved at klikke på Se de emner du følger herunder.

Nyhedsovervågning kræver abonnement

Overvåg nyheder om dine kunder, branche eller konkurrenter.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Teknisk fejl

Emnet kunne ikke følges, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Tilvalg

KØB!

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.